19 Şubat 2012

AD&D 2nd Edition '1st Level Wizard' Büyüleri ve Açıklamaları - I

Oyuna 'Wizard' sınıfıyla başlarken 'DM'inizin belirlediği sayıda olan büyülerinizi seçmeniz gerekecek ve büyü kitabınızda yer alacak olan bu büyülerin sayısı maceralarınız süresince topladığınız parşömenler, büyü kitapları vesaire sayesinde doğal olarak artacaktır. Seviyeniz arttıkça daha güçlü büyüleri de kitabınıza ekleyebileceksiniz. Bu, AD&D 2E'de (ve aslında diğer versiyonlarında da) büyüleri seviyelere ayırarak gerçekleştirilmiş. Hangi seviye büyüleri yapabilmek için hangi seviye büyücü olmamız gerektiği, büyülerin hangi büyü sınıfına ait olduğunun ne işe yaradığını farklı bir yazıda anlatacağım. Bu yazıda '1st Level' yani ilk seviyedeki büyüler ve onlar hakkında açıklamalar yer alacak. Oyuna başlamadan önce büyülerinizi seçerken yardımcı olacağını umuyorum.

Not: Bazı büyüler 'reversible' yani tersine çevrilebilir büyülerdir. Bu büyüler büyü kitabında yer alırken iki şekli de yazılır. Ama yapılırken oyuncu tarafından hangi şeklinin kullanıldığı belirtilmelidir. Bunlar aşağıda italik olarak yazılmıştır.

Öncelikle 'Player's Handbook'ta yer alan büyüler şöyle:
1. 'Affect Normal Fires'
2. 'Alarm'
3. 'Armor'
4. 'Audible Glamer'
5. 'Burning Hands'
6. 'Cantrip'
7. 'Change Self'
8. 'Charm Person'
9. 'Chill Touch'
10. 'Color Spray'
11. 'Comprehend Languages'
12. 'Dancing Lights'
13. 'Detect Magic'
14. 'Detect Undead'
15. 'Enlarge'
16. 'Erase'
17. 'Feather Fall'
18. 'Find Familiar'
19. 'Friends'
20. 'Gaze Reflection'
21. 'Grease'
22. 'Hold Portal'
23. 'Hypnotism'
24. 'Identify'
25. 'Jump'
26. 'Light'
27. 'Magic Missile'
28. 'Mending'
29. 'Message'
30. 'Mount'
31. 'Nystul's Magical Aura'
32. 'Phantasmal Force'
33. 'Protection From Evil'
34. 'Read Magic'
35. 'Shield'
36. 'Shocking Grasp'
37. 'Sleep'
38. 'Spider Climb'
39. 'Spook'
40. 'Taunt'
41. 'Tenser's Floating Disc'
42. 'Unseen Servant'
43. 'Ventriloquism'
44. 'Wall of Fog'
45. 'Wizard Mark'

Yabancı kaynaktan da yararlananlar için, 'School'u Sınıf, 'Range'i Menzil, 'Components'ı Bileşenler, 'Duration'ı Etki Süresi, 'Casting Time'ı Süre ve 'Area of Effect'i Etki Alanı olarak yazdım.

"Sınıf" 'Specialist'lerin büyüyü öğrenip öğrenemeyeceğini gösteriyor. (Bunun hakkında ayrı bir yazı hazırlamam gerek.)

"Menzil" büyünün ulaşabileceği uzaklığı belirtiyor, eğer "0" ise hedefin hemen yanında bulunmanız, eğer "Temas" (Touch) ise hedefe dokunmanız gerekiyor. Eğer büyü belirli bir sayıda hedefi etkileyebiliyorsa genelde yapıldığı noktaya en yakın hedef önce etkilenir. Aynı zamanda büyü yapılan nokta büyü yapanın görebildiği bir yer olmalıdır.

"Bileşenler"de yazan "V" (verbal) söylediğiniz büyü sözlerini, "S" (somatic) yaptığınız hareketleri ve "M" (material) kullandığınız materyali sembolize eder. Aksi belirtilmemişse büyü yapıldıktan sonra kullanılan materyal kullanılıp yok olmuş sayılır. Eğer materyal büyü etkisi sona erdiğinde yok oluyorsa, etki sırasında materyal yok edildiğinde büyü sona erer.

"Etki Süresi" büyünün etki gösterdiği zamanı belirtir. "Anlık" (instantaneous) büyüler yapıldıkları an etki gösterip yok olurlar ama sonuçları kalıcı olabilir. "Kalıcı" (permanent) süreli büyüler bir şekilde kaldırılmadıkları (dispel magic) sürece etki gösterirler. "Değişken" (variable) süreli büyülerin süresi ise çoğu zaman 'DM' tarafından belirlenir. Eğer "Seviye x 3 tur" gibi belli bir süresi varsa bu süre oyuncu tarafından tutulur. Ama "3+1d4" gibi süreler 'DM' tarafından tutulur ve oyuncuya haber verme inisiyatifi 'DM'dedir. Bazıları ise büyücü tarafından sonlandırılabilir, fakat bunun için büyünün yapıldığı noktanın "Menzil"i içinde bulunmak gerekir. Böyle büyüler yalnızca sahiplerince sonlandırılabilirler.

"Süre" büyünün yapıldığı süreyi belirtir. Eğer bu 1 tur ise kullanıldığı turun sonunda etkisini gösterir, ama eğer 3 tur ise bu, büyücünün 3 tur boyunca büyüyü yaptığı ve etkisini 3. turun sonunda görebileceği anlamına gelir.

"Etki Alanı" büyünün etki gösterebileceği yaratık türlerini, hacmi, yönü, ağırlığı vb. belirler. Eğer aksi belirtilmemişse, büyünün hacim şekline oyuncu karar verir. Bu şekilde 2x2x24 lük bir hacim istenirse 4x4x6 olarak değiştirilebilir. İkisi de 12 adet 2x2x2 lik (2 = '10-foot') küpü ifade eder.

"Saving Throw" büyünün karaktere bir kurtulma şansı verip vermediğini ve eğer 'saving throw' başarılı olursa sonucun ne olacağını belirtir. "Etkisiz" (Neg.) büyünün bir etkisi olmayacağını, "/2" hedefin yalnızca hasarın yarısını göreceğini, "Yok" (none) ise büyünün 'saving throw' hakkı vermediğini gösterir. 'Saving throw'a 'Wisdom' bonusu yalnızca 'Enchantment' ve 'Charm' sınıfı büyülerde uygulanır. Ayrıca fiziksel korunmalar ve siper alma 'saving throw' bonusu sağlar ve hasarı azaltır.
Görünürde fiziksel bir etkisi olmayan büyülere karşı başarılı bir 'saving throw' atıldığında eğer 'DM' arzu ederse oyuncu üzerinde ufak bir büyü etkisi ya da gıdıklanma hissedebilir.
Taşıdığınız ekipman ve sahip olduğunuz eşyalar bir büyünün etkisinden kurtulabilirler. Bu durumun nasıl çözüleceğine de 'DM' karar verir.
Oyuncuların 'saving throw' kullanmama ya da 'magic resistance'larını kaldırmaya hakları vardır. Bu durumda büyü tam olarak etki gösterir. Örnek olarak, eğer o zamana kadar dost görünen 'wizard' sınıfından bir oyuncu aniden size 'fireball' büyüsü gönderirse 'saving throw' hakkınız doğar. Ama eğer sizi 'levitation' büyüsü kullanacağına ikna edip ardından 'fireball' büyüsü kullanırsa bu hakkınızı kaybedersiniz.

Bu bilgilerin altlarında da büyülerin nasıl işleyecekleri konusunda açıklamaları yazdım. Bazı büyülerin birden çok fonksiyonu vardır ve bunlardan birini seçmeniz gerekebilir. Genelde bu tür büyüler seçme hakkı verdiğinden diğer büyülerden daha zayıftırlar. Son olarak, 'ability score'lara, saldırı ve hasar zarlarına, 'saving throw'lara vb. artı ya da eksiler veren büyülerin benzer etkileri birbirleriyle toplanmaz. Örneğin 'potion of giant strength' içen ve ardından üzerinde 'strength' büyüsü kullanılan 'fighter' sınıfındaki karakter yalnızca daha güçlü olan büyünün (potion) artısını alır. Ama 'potion'ın etkisi geçtiğinde 'strength' büyüsü etki süresi bitene kadar etki göstermeye devam eder.

'1st Level Wizard' Büyüleri

1. 'Affect Normal Fires'
Sınıf: 'Alteration'
Menzil: ~4.5 metre (3 birim) X Seviye
Etki Süresi: ~2 dakika (2 tur) X Seviye
Etki Alanı: ~3 metre (2 birim) yarıçap
Bileşenler: V, S, M
Süre: 1 (İnisiyatife büyünün yapıldığı tur 1 eklenir)
'Saving Throw': Yok

Bu büyü büyü kullanıcısının en fazla etki alanında yazılan büyüklükte büyülü olmayan normal bir ateşin büyüklüğünü ve verdiği ışığın miktarını değiştirebilmesini sağlar. Büyü yakıt tüketimini ve ateşin verdiği hasarı etkilemez. Büyücü etki alanındaki herhangi bir ya da bütün ateşleri etkileyebilir. Büyü etkin olduğu sürece yoğunluklarını bir el hareketiyle değiştirebilir. Büyü büyücü durdurduğunda, yakıt tükendiğinde ya da etki süresi bittiğinde sona erer. Büyücü aynı zamanda etki alanındaki bütün ateşleri söndürebilir, bu da büyünün sona ermesine neden olur. Büyü 'fire elemental' ya da benzeri yaratıkları etkilemez.

2. 'Alarm'
Sınıf: 'Abjuration' 'Evocation'
Menzil: ~9 metre (6 birim)
Etki Süresi: 4 saat + 1/2 saat X Seviye
Etki Alanı: ~6 metreküp (4 birimküp)
Bileşenler: V, S, M
Süre: ~1 dakika (1 tur)
'Saving Throw': Yok

'Alarm' büyüsü yapıldığında seçilen hacim normal fareden daha büyük olan ya da ~1.3 kg'dan (3 pound) daha ağır olan her yaratığın varlığına tepki gösterir. Büyünün etki göstermemesi için yaratığın büyücü tarafından belirlenmiş şifreyi söylemesi gerekir. Belirlenen hacmin tepkisi ~18 metre (12 birim) yarıçapındaki bir alanda duyulabilecek yüksek seste bir zil sesi çıkarmaktır. Bu yarıçap her geçilen kapıda ~3 metre (2 birim), her duvarda ~6 metre (4 birim) azalır. Ses ~1 dakika (1 tur) sürer ve susar. Ruhani ve astral yaratıklar alarmı harekete geçirmezken uçan ya da havada duran, görünmez ve cisimsiz ya da gaz halindeki yaratıklar geçirirler. Büyücü büyüyü bir kelimeyle durdurabilir.
Büyü için gerekli malzemeler küçük bir zil ve çok kaliteli gümüş bir teldir.

3. 'Armor'
Sınıf: 'Conjuration'
Menzil: Temas
Etki Süresi: Özel
Etki Alanı: 1 yaratık
Bileşenler: V, S, M
Süre: ~1 dakika (1 tur)
'Saving Throw': Yok

Bu büyüyle büyücü 'scale mail armor' (AC 6) yerine geçen büyülü bir güç alanı yaratır. Bu büyünün zaten zırhlı olan birine ya da 'Armor Class'ı "6" ya da "6"dan daha iyi olan bir yaratığa etkisi yoktur. 'Shield' büyüsüyle birlikte kullanılamaz ama 'Dexterity'yle ('fighter/mage'ler için kalkan artısı) birlikte kullanılabilir. Büyü hareket etme hızını ya da büyü yapmayı etkilemez, ağırlığı yoktur ve 'encumbrance' yaratmaz. Başarılı bir şekilde yok edildiği ya da giyen kişi 8 + 1 X Büyücünün Seviyesi kadar hasar aldığı zaman biter. (Büyü yalnızca 'Armor Class'ı 6 yapar, alınan hasara etki etmez.)
Büyü için gerekli malzeme bir 'priest' tarafından kutsanmış güzelce tabaklanmış bir parça deridir.

4. 'Audible Glamer'
Sınıf: 'Illusion' 'Phantasm'
Menzil: ~55 metre (36 birim) + ~9 metre (6 birim) X Seviye
Etki Süresi: ~3 dakika (3 tur) X Seviye
Etki Alanı: Duyma uzaklığı
Bileşenler: V, S, M
Süre: 1 (İnisiyatife büyünün yapıldığı tur 1 eklenir)
'Saving Throw': Özel

Büyü yapıldığında büyücü istediği bir uzaklıkta (menzil içinde olmak şartıyla) uzaklaşan, yaklaşan ya da olduğu yerde duran bir miktar ses yaratır. İlk seviyedeki bir büyücü 4 adamın çıkardığı miktarda bir ses çıkarabilir ve her seviye oluşturulabilecek miktara bir bu kadar daha ses ekler. Konuşma, şarkı söyleme, bağırma, yürüme, marş ya da koşma sesleri yaratılabilir. Oluşturulan ses herhangi bir ses olabilir ama miktarı büyücünün seviyesine bağlıdır. Koşup ciyaklayan bir fare topluluğu koşup bağıran sekiz adamın sesine, kükreyen bir aslanın sesi onaltı adamın gürültüsüne, kükreyen bir ejderhanın sesi ise 24 adamın gürültüsüne az çok eşittir.
Sese inanmadığını söyleyen bir karakter 'saving throw' hakkı kazanır ve eğer başarılı olursa büyücünün bulunduğu yönden gelen yanlış bir ses duyar. 'Phantasmal Force' büyüsüyle birlikte daha etkili kullanılabilir.
Büyü için gereken malzeme bir parça yün ya da balmumudur.

Devam edecek...

1 yorum: