7 Ocak 2012

Karakter Yaratma I: Giriş ve 'Ability Score' Belirleme


Eveeet.. 'Masaüstü FRP' oynayacağız diyelim, 4 oyuncu + 1 'DM' buluştuk, masa var üstü var, merhabalaştık, tanıştık güzelce. Bir sisteme bağımlı oynayacağız ve bu da diyelim ki 'D&D (Dungeons & Dragons) 2nd Edition'. İlk yapacağımız şey basılmış olan karakter kağıtlarını paylaşmak ve doldurmak ya da kalemimizi kağıdımızı çıkararak karakterimiz için oyunda gerekli bilgileri kaydetmek olacaktır. Bunu yapmak bazen saatler alabilir. Sorumlu oyuncular olarak 'DM'imize bu konuda destek olmamız ve mümkün olduğu derecede kendi işimizi kendimiz görmemiz gerekir. Bir kere eğer herkesin elinde 'Player's Handbook' kitabı bulunuyorsa bu zaman yarıya iner. Eğer ne yapacağımızı biliyorsak daha da kısa sürede karakterlerimizi hazır edebilir, oyuna hızlıca geçebiliriz. Bazen 'DM' oyuncularla tek tek buluşarak karakterleri önceden yaratma yolunu seçer ama bence grubun karakterleri birbirlerinin karakterlerini de baz alarak hep beraber aynı oturumda yaratması daha uygundur.

Bilmemiz gerekenlerin ne olduğuna geçmeden önce, bütün bu vereceğim kurallar, adımlar, bir şekilde pas geçilebilir. 'Ability Score' dediğimiz karakterimizin temel taşı olarak sayılabilecek sayıları bile 'DM' kardeş elimine edebilir. Der ki mesela, "Ben 'Base Movement Rate' kullanmak istemiyorum, cüce hantaldır, elf hızlıdır kardeşim." Bu gibi bir şeyi demesinin sebebi genelde oyun akışını 'DM'in kontrol etmesi gereken bilgileri azaltarak hızlandırmaktır. Bu bilgilerin elimine edilip edilmediğinin hiç önemi yoktur. Önemli olan, karakterinizin akıllarda ne kadar canlanabildiğidir. Kendinizi ele alın, geçmişiniz, anılarınız, aileniz, inançlarınız, düşünceleriniz, belki sevgiliniz, fiziksel özellikleriniz, zekanız, yetenekleriniz, konuşma biçiminiz, sosyal çevrede yeriniz, mesleğiniz... Bütün bu detaylar ardı ardına eklendikçe bir diğerinin sizin 'nasıl' biri olduğunuzu daha iyi anlamasına ve kafasında canlandırmasına yardımcı olacaklardır. Aynen sizin gibi, karakteriniz de fantastik bir dünyada da olsa yaşayan bir varlıktır. Bütün bu detaylara onun da ihtiyacı vardır. Bazı oyuncular kemerlerindeki dikişe kadar detaylara inmek isterken, bazıları karakterlerini daha sığ tutar. Bu size kalmıştır. Ama karakterinizi ne kadar detaylı hayal ederseniz oynarken bu size o kadar yardımcı olacak ve oyununuzu daha zevkli kılacaktır.

Ehem... Şimdi bakalım 'TSR (Tactical Studies Rules)' bir karakterin tam olarak 'AD&D 2nd Edition'a uygun olabilmesi için ne gibi kurallar koymuş.

'Player's Handbook' kitabının başında bize yardımcı olabilmesi için ve görünce "Aa ne güzel 9 adım. Hemen yapayım." dedirten 9 adımlık bir 'Character Creation' sayfası bulunuyor. Fakat yakından incelediğimizde her adımın altında "Class seçin", "Şu şu tabloları kontrol edin" gibi ifadelerin yer aldığını görüyoruz. Yani anlayacağınız iş biraz 9 adımı aşıyor. Fakat gözünüz korkmasın, bir kere öğrendikten sonra bu anlatıma bir daha dönüp bakmayacağınıza eminim. Öğrenmekse basitten ziyade, 'zevkli'.

1. 'Ability Score' Belirleme
"Your character needs scores for Strength, Dexterity, Constitution, Intelligence, Wisdom, and Charisma." diyor 'PHB'. İşimiz yalnızca karakter kağıdımızı doldurmak olduğundan bu yazıda bu değerlerin ne işe yaradığını anlatmayacağım. 'Ability Scores' bölümünde bize bu değerleri nasıl belirleyeceğimizi söyleyen 6 yöntem var. Bunlar acımasızdan acımalıya sıralanmışlar. Önce nasıl olduklarına bakalım sonra kendi tercihlerimi ifade edeceğim.

Yöntem 1
3 tane 'd6' (altı yüzlü zar) atılır. Sonuçları toplanıp 'Strength' olarak kaydedilir. Aynı şey 'Dexterity', 'Constitution', 'Intelligence', 'Wisdom' ve 'Charisma' için de yapılır.

Yöntem 2
3 tane 'd6' atma ve sonuç toplama işlemi iki kere yapılır. İki toplamdan istenileni 'Strength' olarak kaydedilir. Aynı şey 'Dexterity', 'Constitution', 'Intelligence', 'Wisdom' ve 'Charisma' için de yapılır.

Yöntem 3
3 tane 'd6' atma ve sonuç toplama işlemi altı kere yapılır. Altı toplam altı değere istenildiği gibi dağıtılarak kaydedilir.

Yöntem 4
3 tane 'd6' atma ve sonuç toplama işlemi oniki kere yapılır. Oniki toplamdan istenilen altısı seçilir. Bu altı toplam altı değere istenildiği gibi dağıtılarak kaydedilir.

Yöntem 5
4 tane 'd6' atılır. Sonuçlardan en düşük olanı görmezden gelinip kalan üçü toplanır. Bu işlem altı kere yapılır. Altı toplam altı değere istenildiği gibi dağıtılarak kaydedilir.

Yöntem 6
Başlangıçta her 'Ability Score' 8'dir. 7 tane 'd6' atılır. Çıkan yedi sonuç istenilen değere eklenir. Ama hiçbir sonuç bölünemez. Eğer bir 'd6'dan sonuç 6 çıkmışsa bu 6'nın tümü tek bir değere eklenmek zorundadır. Ayrıca hiçbir değer 18'i geçemez. Tam sonuçların 8'le toplamı 18 etmiyorsa hiçbir değer 18 olarak kaydedilemez (8+6+3 = 17 gibi).

Bence...
Bana soracak olursanız 4., 5. ve 6. yöntemler daha mantıklı. Ama yalnızca size daha çok opsiyon tanıdıkları için, daha yüksek değerlere sahip olmanızı sağladıkları için değil. Çoğu zaman acemi bir büyücüyü ('Intelligence' değeri düşük) ya da çirkin bir hırsızı ('Charisma' değeri düşük) canlandırmak çok daha eğlencelidir. Her grupta böyle karakterlerin bulunması oyunu ilginç kılar, herkesin her şeyi yapabildiği ya da yapabildiklerinde çok usta olduğu oyunlar bir süre sonra sıkıcılaşıp bilgisayar oyununa dönebilir.

Son olarak, bu yöntemlerin hangisinin kullanılacağının seçimi 'DM'e kalmıştır. Eğer değerlerinizden memnun değilseniz 'DM'inizle bunu konuşabilir ve küçük değişikliklerle istediğinize daha yakın bir tablo elde edebilirsiniz.

Burada belirlediğimiz değerleri karakter kağıdınızın bir yerine not edin çünkü sonraki adımlardaki seçenekleriniz bunları değiştirecek ya da dağıtım şeklinizi etkileyecektir. Tersi olarak isterseniz seçeneklerinizi dağıtımınıza göre de verebilirsiniz tabii, size kalmış.

Bir sonraki Karakter Yaratma yazısında sonraki iki adım olan 'Race' yani ırk ve 'Class' yani sınıf seçeceğiz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder