5 Ocak 2012

Kitap Dışı - "Special Maneuver"

Roger Briant "The Red Dragon Inn" sitesinde bir yazı paylaşmış. Biraz çevirerek biraz da açıklayarak ne anlatmaya çalıştığını yazdım. Eğer "yok ben orjinalini okurum" diye uyuzluk etmek isterseniz buyrunuz: http://www.rdinn.com/dmcorner/79/special_maneuvers_-_can_i_rolls.html

Oyunlarda 'DM'lerin karşılaştığı ya da oyununu planlarken sorulabilme ihtimalinden çekindiği sorulardan bahsedeceğiz. Açıp 'D&D' kitaplarını en ince detayına kadar okusanız da bazı oyuncu hareketlerinin sonucunun nasıl belirleneceğini bilemezsiniz, çünkü bunlar kurallarda belirtilmemiştir. Şimdi, oyuncu "Koşup koşup zıplasam şu 'Giant'a 'back-stab' atabilir miyim?", "Avizede sallanıp düşmanımın yanına inebilir miyim?", "Duvardan takla atıp adamın arkasına geçebilir miyim?" veyahut "Prensesi ayartabilir miyim?" gibi biraz kural dışı atraksiyonlarda bulunmak istediğinde ne yapacağız?

Her ne kadar fazla sayıda 'non-weapon proficiency' ve yetenek, bunun yanında 'ability score'lar bulunsa da bazen ne için zar attıracağımızı bilemeyiz. "Olmaz" demek ise bir 'DM' olarak hoşumuza kaçmaz. Briant'ın bu gibi durumlar için kendine göre bir sistemi var: "Special Maneuver Roll". Sistem bütün bu yapılabilecek  aksiyonları zorluklarına göre kategorize ediyor. Aşağıdaki zorluklardaki işleri yapabilmek için 'd20'de verilen sayı ya da daha yükseğinin atılması gerekiyor.

Easy: 5
Moderate: 9
Hard: 14
Very Hard: 18
Absurd: 20

Easy olarak adlandırılan kolay durumlar karşıdan karşıya geçmek gibi olağan ve neredeyse hiç risk içermeyen etkinlikler değil, yalnızca en az uçuk olanlarıdır.
Örnek olarak;
Islak bir kütük üzerinde yürümek,
Attan hızla inmek,
Açık pencereden dışarıya atlamak,
Barmeni ayartmak,
gibi.

Moderate olaylar insanın normalde yapmayacağı ama olması gayet mümkün olanlar. Tehlikeli ama fizik kanunlarına ve yerçekimine kafa tutmanın mevzu bahis olmadığı hareketler.
Örnek olarak;
Yağlı bir kütük üzerinde yürümek,
Attan iniyormuş gibi yapıp dönerek geri binmek,
Kapalı pencereden dışarıya atlamak,
Barmenin kızını ayartmak,
gibi.

Hard kategorisi bir insanın yaptığında sıra dışı görüneceği ve çok nadir gerçekleşen olaylar için. Bir oyunda yalnızca bir-iki kere olabilmesi gerekir.
Örnek olarak;
Yanan bir kütüğün üzerinde koşmak,
At binerken semerin üzerinde ayakta durmak,
Okçu ateşinin ortasında kapalı pencereden dışarıya atlamak,
Belediye başkanının kızını ayartmak,
gibi.

Very Hard kategorisi çok çok nadir gerçekleşen ve ağız açık seyredilecek olaylar için. Çok cesaret gerektirir ve yerçekimine meydan okurlar.
Örnek olarak;
Akıntıda yağlı bir kütüğün üzerinde durmak,
At binerken semerin üzerinde ayakta durup düşmanlara ok atmak,
Okçu ateşinin ortasında ve bir sandalyeye bağlıyken kapalı pencereden dışarıya atlamak,
Bir prensesi ayartmak,
gibi.

Absurd kategorisi oyuncuların akıl sağlığından şüphe ettirebilecek türde olaylar için. (This is an action that comes out of "The Matrix" or any John Woo movie degree of difficulty.)
Örnek olarak;
Şelaleden aşağı düşerken bir kütüğün üzerinde dans etmek,
At binerken atlayıp ters yönde giden başka bir atın üzerine geçmek,
Pencere yerine duvardan dışarıya atlamak,
Babasını öldürdükten hemen sonra bir prensesi ayartmak,
gibi.

Gerçekleştirilebilecek olayların zorluk seviyesinin belirlenmesinde karakterin 'class', 'level' ve bulunduğu durum gibi faktörler de etkili olur. '1st-level Mage' için 'Absurd' kategorisine giren bir şey, '9th-level Fighter' için 'Hard' kategorisinde olabilir. Tepki gösterebilecek herhangi bir yaratığa karşı 'Special Maneuver' zarı -2 alabilir. Bir de 'non-weapon proficiency' ile 'Special Maneuver'ın karıştırılmaması gerekir. Örneğin, bir attan diğerine atlamak için 'Special Maneuver' check atmak gerekirken öncesinde bir de 'Horse Riding' 'proficiency'si için check atılmalıdır. Eğer 'proficiency' sistemi kullanılmıyorsa bence böyle bir sistem bütün oyuncu hareketleri için kullanılabilir.

Önce 'Special Maneuver' zarını etkileyecek olan 'ability score'u belirleyin. Pencereden aşağı atlamak 'dexterity', bir büyücüyü satrançta yenmek 'intelligence', kralın kızını ayartmak ise 'charisma' isteyen hareketlerdir. Eğer iki 'ability score'un birden kullanılması gerektiğini düşünüyorsanız ortalamalarını alın. 15'in üzerindeki her puan için +1, 5'in altındaki her puan için -1 verin. Yalnız 'Absurd' kategorisinde bir şeyi yapabilmek için ne olursa olsun en az 18 atılması gerekir.

'Check' başarısız olursa gerçekleştirilenin zorluğu kadar oyuncu zarar görür. Ayrıca eğer kalkışılan şey birden fazla ya da farklı zorluklarda işler içeriyorsa her biri için ayrıca zar atılır.

Örneğin; "Giant'a doğru koşup, ivmelenmek için takla attıktan sonra sıçrayıp 'back-stab' atabilir miyim?" Yapılmak istenen hareket (provided to me by my wife in a recent gaming session) bazı kısımlara ayrılabilir.
1) Koşmak - 'check' gerekmez, yalnızca 'movement rate' kontrol edilir.
2) Takla atmak - bir 'thief' için 'Hard' kategorisindedir.
3) Sıçramak - takla atıldığı göz önüne alındığında 'Hard' kategorisindedir.
4) 'Back-stab' (Giant) - bir 'thief' için normal bir hareket fakat söz konusu bir 'giant'tır. yani 'Very Hard' kategorisindedir.
Bir oyuncunun bu söylediğini yapabilmesi için bütün bu zarların hepsinde başarılı olması gerekir. Birinde bile olamazsa bütün manevra başarısız olur. (yes, my wife did succeed in back stabbing the Giant. Unfortunately he died and fell backwards, onto her character)

En nihayetinde Briant'ın birçok sistemi araştırarak oluşturduğu bu sistem hem oradan buradan gördüklerini oyunda denemek isteyen oyuncularla baş edebilmenize, hem de oyuncuların oyun anılarını kalıcı kılan süper fikirlerini bir DM olarak en güzel şekilde karşılayabilmenize yardımcı olur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder