24 Mart 2012

AD&D 2nd Edition 'Potion'lar ve Etkileri - I

Bu yazıda 'DUNGEON MASTER Guide' kitabında da var olan 'Potions' bölümünü (sf. 191) hem çevirerek hem açıklayarak AD&D 2nd Edition'da bulunan bir kısım iksirleri, büyülü sıvıları tanıtacağım. 'AD&D' tanımına göre 'potion' genelde porselen, kristal, cam ya da metal tüplerde ve şişelere doldurulmuş büyülü sıvılardır. Genelde bir tüp 'potion' bir doz sayılır ve içildiğinde tam olarak etkisini gösterir. Etkileri de tedavi etmekten daha iyi tırmanabilmeye, direnç sağlamaktan uçmaya kadar çok çeşitlidir.

Savaş Sırasında 'Potion' Kullanmak
Savaş sırasında 'potion' kullanmak, şişeyi çıkarıp mantarını açıp içmek uzun sürdüğünden her zamankinden daha zor olacağı için, içilmek istenen tur inisiyatife 1 eklenir. Ama 'potion'ın etkilerini gösterebilmesi için de zamana ihtiyacı vardır ve bunun için inisiyatife '1d4+1' daha eklenir. Aynı şekilde büyülü yağlar ('oil') da sürülmeleri gerektiğinden bunları uygularken de inisiyatife '1d4+1' eklenir.

'Potion' Yapımı
'Potion'lar 'wizard'lar tarafından yapılabilir. Ama iyileştirme ve tedavi amaçlı olanları alanları dışındadır. Bunları yalnızca sınıfları uygun olan ('healing') 'priest'ler yapabilir. Bilinmeyen bir formül bir miktar örnekle çıkarılabilir fakat 'potion' oluşturmak için gereken malzemeleri bulması biraz güçtür. 'Wizard' sınıfından karakterler için 'potion' hazırlamak çok zordur çünkü bir laboratuvara ihtiyaç duyarlar. 'Potion' çorba yapılır gibi yapılmadığı için ısıtıcılar, damıtıcılar, birleşik tüpler, beherler, ayrıştırma setleri gibi birçok eşyaya ihtiyaç duyar. Böyle bir laboratuvar ise en azından 2000 gp tutacaktır. Ayrıca laboratuvar kurulduktan sonra 'wizard' her ay kurulma ücretinin 10%'unu kırılan, eskiyen eşyaları yenilemek için öder. 'Priest' sınıfından karakterler ise böyle bir laboratuvara ihtiyaç duymazlar. Bunun yerine yalnızca bu amaçla yapılmış bir altara ihtiyaçları vardır. Bunun içinse değerli bir şeylerini feda etmek zorundadır, bu ya parası ya da tanrısı için yerine getireceği bir iş olacaktır.
'Potion' hazırlamak için her şey bulunduğunda, belirli bir süre konsantre olunup sadece uyku ve yemek için ara verilmesi gereken bir hazırlık safhasına geçilecektir. Bu süre 'potion' için harcanan paranın 100'e bölümüyle bulunur. Bu aşama da atlatıldığında elde edilen 'potion'ın başarıyla oluşturulup oluşturulmadığını belirlemek için 'DM' gizlice zar atacaktır. Başarı şansı 70%'dir. Her 100 gp değerinde harcanan malzeme için bu değerden 1% çıkarılır, karakterin her 2 'level'ı için ise 1% eklenir. 'DM'in attığı zar elde edilen değere eşit ya da bu değerin altındaysa 'potion' başarılı, eğer üzerindeyse yanlış yapılmış demektir. Bu durumda karakter ya ölümcül bir zehir ya da 'potion of delusion' yapmıştır. Buna 'DM' karar verir ve oyuncunun ne başarısız olduğundan ne de oluşturduğu karışımın ne işe yarayacağından haberi yoktur.

'Potion'ları Tanımak
'Potion'lar yapıldıktan sonra isimlendirilmelidir yoksa birçok 'potion' içinden birini bulabilmek için her seferinde tadına bakmak gerekecektir. Farklı 'potion'lar aynı görüntüye sahip olabileceği gibi, farklı yerlerde yapılmış iki aynı 'potion' farklı görünebilir, hatta farklı tada ve kokuya sahip olabilir.

'Potion'ları Birleştirmek
Büyülü karışımlar her zaman birbirleriyle uyumlu değillerdir. Karıştırıldıklarında ya da üst üste kullanıldıklarında beklenmeyen sonuçlara sebebiyet verebilirler. Sonuçlarını belirlemek için 'DM' 'd100' zar atmalı ve aşağıdaki listeden çıkan sonuca bakmalıdır:

01 - Patlama olur. Eğer 'potion'lar aynı anda kullanıldıysa kullanana '6d10' zarar verir. 1 karelik yarıçaptaki herkes '1d10' zarar görür. Eğer içilmeyip karıştırıldıysa 2 karelik yarıçaptaki herkes 4d6 zarar görür. 'Saving throw' atılmaz.

02-03 - Karışım ölümcül zehre dönüşür. İçen ölür. Eğer içilmeyip karıştırıldıysa 2 kare çaplı zehirli bir bulut oluşur. İçindekiler 'poison' için 'saving throw' atmalıdır. Başarılı olmazsa ölürler.

04-08 - Bulantıya sebep olur ve 'Strength' ve 'Dexterity'yi 1 azaltır. 'Saving throw' atılmaz. Bir 'potion' işe yaramaz diğeri ise yarı güçte ve sürede etkili olur. Hangisi olduğuna 'DM' karar verir.

09-15 - 'Potion'lar karıştırılamaz. İki 'potion' da işe yaramaz. Biri diğerini yok eder.

16-25 - 'Potion'lar karıştırılamaz. Biri diğerini yok eder ama zarar görmez. Hangisi olduğuna 'DM' karar verir.

26-35 - 'Potion'lar karıştırılamaz. İkisi de yarı güçte ve sürede etkili olur.

36-90 - 'Potion'lar karıştırılabilir ve eğer etkileri birbirleriyle çalişmiyorsa normal çalışırlar (mesela 'diminution' ve 'growth' birbirlerini yok ederler.)

91-99 - Uyumlu çalışırlar. 'Potion'lardan biri 150% güç ve sürede etkili olur. Hangisi olduğuna 'DM' karar verir.

100 - Buluş. 'Potion'lardan yalnızca birisi kalıcı olarak etkili olur. Hangisi olduğuna 'DM' karar verir. Ayrıca bu sonuca varan bir karışımın yan etkileri olabilir. 'DM' buna oyuncudan gizli olarak karar vermelidir.

Bu listeye istisna olan iki 'potion' vardır. Birincisi 'delusion potion' her 'potion'la 36-90 arası yazılan sonucu verir. İkincisi 'treasure finding potion' her 'potion'la 02-03 arası yazılan sonucu verir.


'Potion' Etki Süreleri
Açıklamasında aksi belirtilmediği sürece her 'potion' '4+1d4' tur (dakika) etki gösterir.

Devam edecek...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder